Monday, June 12, 2006

Adilkah itu?

aku berseorangan sahaja di rumah ini, pada saat ini. memang aku tak boleh duduk bersendirian sebab apabila aku bersendirian, aku mesti memikirkan pelbagai perkara. saat ini aku rasa aku perlukan seseorang mendengar luahan hati aku. tapi aku tak tahu pada siapa perlu aku luahkan perasaan ini. selepas solat tadi, aku hanya mampu menangis meratapi nasib ini. hanya air mataku sahaja yang menjadi temanku dikala aku kesedihan. sentiasa setia bersamaku tidak kira suka atau duka.
tidak adilkan dunia ini? kalau dunia tidak adil, siapa pencipta dunia ini? adakah penciptanya tidak adil? ya, aku sedar dengan apa yang sedang aku katakan ini dan ia nya tak patut dipersoalkan. cuma yang aku persoalkan, adilkah semua ini berlaku kepada aku? aku masih bersedih dengan keputusan peperiksaan semester lalu. di kala kawan-kawan ku yang lain sedang beseronok dengan keputusan mereka yang amat memuaskan, aku pula terpaksa bersedih dengan keputusan yang hanya cukup makan. bukannya aku tak belajar. aku belajar. tapi kenapa ada orang lain yang tak belajar, yang suka buat sambil lewa, boleh mendapat keputusan yang baik? aku akui, mungkin anugerah Allah menjadikan dia seorang yang pandai. tapi tak berhakkah aku untuk menjadi seorang bijak pandai? mak orang lain ada berdoa untuk kejayaan dan kebahagiaan anaknya. mak aku juga sentiasa doakan aku. aku pun selalu berdoa memohon apa yang aku inginkan. tapi kenapa aku tak dapat apa yang aku doakan? tak sampaikah doa aku itu? aku cuba untuk menjadi insan yang baik, hidup dengan cara yang selamat. buat apa yang sepatutnya. aku juga ada memikirkan, apakah kesilapan dan dosa aku pada Allah sampai aku tak dapat apa yang aku inginkan? aku rasa orang lain suka2 hati buat dosa, suka2 hati buat jahat tapi apa yang diaorang inginkan, diaorang boleh dapat apa sahaja yang diingini. kenapa aku tak boleh dapat apa yang aku inginkan. kenapa aku mesti bersusah payah untuk dapatkan apa yang aku inginkan sedangkan orang lain boleh dapat senang2 je? kenapa?????
bukan baru sekarang aku persoalkan perkara ini, tapi dari dulu lagi? selalu sangat benda2 macam ni jadi pada aku. sampai bila aku harus dibelenggu dengan perkara sebegini?

"Ya Allah, tunjukkan aku jalan menuju kejayaan dan kebahagian, tunjukkan di mana silapku agar aku boleh perbetulkan kesilapan itu."

No comments: