Thursday, May 18, 2006

Jika Kamu...


"Jika kamu memancing ikan, setelah ikan itu terlekat dimata kail hendaklah kamu mengambil terus ikan itu.... janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu sahaja, kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin akan menderita selagi ia masih hidup".
Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya. Janganlah sesekali kamu terus meninggalkannya begitu sahaja kerana dia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu.
---> aku sedar yang aku pernah memberi harapan kepada Ki***, dengan menerima dirinya satu masa dahulu dan kemudian berlalu pergi meninggalkan dirinya dengan seribu kelukaan. aku melayani perasaannya dalam masa yang sama menipu diriku kerana sedari awal lagi... aku sedar dia bukanlah seperti yang aku inginkan. tapi ketika aku meninggalkannya hubungan kami masih terlalu awal. kerna kau telah fikirkan semasak-masaknya apa yang terbaik buat kami. bukan aku tidak gembira bersamanya tetapi seperti yang aku pernah katakan dia bukan untukku dan aku bukan untuknya. nampak jelas dimatanya yang dia benar2 sayang padaku. dan aku pernah katakan... selepasnya mungkin takkan ada insan yang boleh menyayangi aku sepertinya dan itulah yang aku rasa saat ini. tapi aku berasa lega kerana Ki*** sudah mempunyai kehidupannya sendiri...

"Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh, cukuplah sekadar keperluanmu. Apabila sekali ia retak, tentu sukar untuk kamu menampalnya semula, akhirnya ia dibuang sedangkan jika kamu cuba membaikinya mungkin ia masih boleh digunakan lagi"
Begitu juga jika kamu memiliki seseorang terimalah seadanya. Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa. Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan kesilapan bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya. Akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu memaafkannya boleh jadi hubungan kamu akan berterusan hingga keakhirnya....
---> Dialah yang selalu aku rindu, Dialah yang selalu aku dambakan, Dialah yang selaluku puja. mungkinkah Dia mempunyai perasaan yang sama sepertiku?. semuanya masih menjadi teka-teki. sememangnya dia terlalu istimewa buatku. aku sedar apa yang aku lakukan malah sudah dingatkan oleh rakan2 aku supaya jangan terlalu mengharap padanya. aku yakin dengan dirinya dan aku yakin bahawa aku boleh menerimanya seadanya. DIAlah di hati...

"Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. .Terlalu ingin mengejar kelazatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal".
Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan... yang kamu pasti membawa kebaikan kepada dirimu. Menyayangimu. Mengasihimu. Mengapa kamu berlengah, cuba membandingkannya dengan yang lain. Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu kehilangannya dan kamu akan menyesal apabila dia beralih arah.....
---> rakanku pernah menegurku, "kenapa mesti aku mengharap kepada pintu tertutup yang belum tentu akan terbuka atau tidak, sedangkan ada pintu lain yang sedia terbuka untukku". tidak ku hiraukan itu semua kerana aku lebih takut jika aku pergi ke pintu yang terbuka itu dan bila masa pintu yang tertutup itu sudah terbuka... aku akan keluar dari pintu yang aku masuk tadi dan masuk ke pintu yang baru dibuka itu. itu lebih menyakitkan kerana itu akan menunjukkan betapa teruknya diriku dengan membuat hati insan lain terluka dan pasti aku akan berasa serba salah. lainlah jika pintu yang tertutup itu memang sudah terkunci buat selamanya untukku....


No comments: