Wednesday, May 31, 2006

nak nasi lemak tak?

masa kat tempat keje tadi, ada seorang staff tu bertanya kepada aku, "nak nasi lemak tak?, mak saya jual nasi lemak". esok aku keje morning, sebab tu la dia offer order nasi lemak dengan dia. bukan aku tak nak, tapi bila memikirkan dia tu indian, membuatkan aku befikir 2 kali. then, aku bagi alasan yang aku tak nak nasi lemak. bukan tak suka, tapi aku tengah usaha mengawal pemakanan aku. tapi bila tak beli, macam kesian pulak. mesti dia orang susah. kalau tak, takkan la mak dia berniaga. macam mak aku.
teringat pulak zaman sekolah menengah. mak aku pun pernah buat nasi lemak untuk dijual. aku pula akan ambil sebahagian daripada nasi lemak tu untuk dijual kepada kawan2 sekolah aku. biasanya memang aku akan ambil order awal2. tapi mak aku dah tak buat nasi lemak dah sekarang ni. sebab ada orang dengkikan perniagaan dia. tapi mak masih menjual kuih-muih sebagai mata pencarian menyara diri sendiri. kata mak, selagi aku tak habis belajar selagi tu dia akan jual kuih. bukannya adik-beradik aku yang lain tak mampu menyara dia. tapi dia sangat risaukan aku. kalau2 aku tak cukup duit untuk menampung pembelajaran aku. sampai macam tu sekali pengorbanan dia untuk aku. aku sedar. kalau tiada orang yang sayang aku kat dunia ni sekalipun. tapi mak aku tetap akan sayang kat aku. aku tahu dia sayang aku sangat2. dia akan buat apa saja untuk aku. dia akan lindungi aku. walaupun kadang2 aku melukai perasaannya. dia tetap sabar dengan karenah aku. melayan karenah aku. everything she do, she just do for me. she just want the best for me. walaupun hakikatnya aku bukanlah salah satu daripada uratnya yang terputus ketika melahirkan orang suci di dunia ini. kalaulah aku anak kandungnya sendiri, pasti aku sendiri akan cemburu dengan tindakannya. melebihkan orang yang tidak sepatutnya. tapi aku bersyukur, itu tak berlaku padaku. malah, adik beradik aku juga sayangkan aku. mahukan yang terbaik untuk aku. menganggap aku seperti darah daging mereka sendiri. mahu aku jadi insan yang baik2 dan terhormat.
selalu aku terfikir, dengan kasih sayang yang dia berikan kepada aku ini, akan ada tak orang lain yang boleh sayang aku mcm mak aku sayang aku. sukar untuk aku bayangkan... andai kata emak sudah tiada lagi menemani aku. itulah saat yang paling aku takut untuk aku hadapi. andaikata aku akan melalui saat itu. aku harap aku cukup kuat untuk menghadapinya, dan masa itu juga ada "seseoran"g yang boleh memberikan kekuatan kepadaku untuk menghadapi saat itu dan sentiasa di sisiku.
"mak, anakmak sayang mak sangat-sangat"

No comments: