Monday, May 22, 2006

tengahari ini aku pergi ke kerja. sepanjang menunggu dan berada dalam bas rapid KL 338, aku membaca sebuah novel. agaknya terlalu leka, aku terlepas tempat perhentian dan aku pun ikutkan saja bas itu. aku bercadang untuk berhenti di perhentian lagi 1 sebab bas itu akan berpusing laluannya,cuma aku perlu berjalan jauh sedikit (padan muka!!! saper suruh leka lagi? hahahaha...). lalu aku turun di tempat yang aku maksudkan. baru setapak dua aku berjalan, pakcik bas tu memanggilku dan bertanya kemana arah tujuan aku. lalu aku menjawabnya dan pakcik itu menyuruh aku naik semula ke atas bas itu. segan sebenarnya. malu pun ada. rupa2nya pakcik tersebut pun hairan melihat aku tidak turun di bus stand berhampiran plaza masalam. aku memberi tahu dia yang aku terleka membaca novel. sambil mengusik dia bertanya, "novel cinta ke?". aku pun mengiyakan sahaja sambil tersipu malu. hehehehe. dia turunkan aku di selekoh berhampiran dengan banunan plaza masalam. aku mengucapkan terima kasih kepadaku. rupanya pakcik bas pun boleh perasan aku pergi kerja hari2 naik bas itu. kerana pakcik itu, aku tidak lewat ke tempat kerja.
malam ini along menelefon aku, bertanyakan kepadaku samada aku pernah balik ke rumah di port klang pada awal pagi. aku pun mengiyakan. dia menyampaikan leteran emakku. aku sedia maklum dengan leteran itu sebab emak ada telefon aku berkenaan hal itu. pelbagai peringtan diberikan. aku seperti biasa hanya mampu mendengar dan menganggukkan sahaja. aku sedar. emak risau kan aku. mau tak risau nak dara kuar malam2 kul 4-5 pagi. yer la... pada hari tersebut aku baru lepas dari tekanan peperiksaan yang berderet2 dan juga tugasan kuliah. jadi malam itu aku bersama kawan2 aku pegi tgk midnight. lepas tu berhajat nak jalan2, jadi kitaorang pergi la ke tanjung harapan. alang2 dah dekat dengan rumah, aku pun singgah lah ke rumah. rindu dengan emak, dah lama tak jumpa emak. dapat jumpa sekejap pun jadi la. memang patut la dia risau, dia taknak perkara buruk menimpa aku. aku tau dia sayangkan aku sangat2. tapi aku bukannya nak buat benda yang tak baik. aku akan sentiasa jaga diri aku, maruah aku. aku tahu aku kebanggannya jadi aku takkan buat sesuatu yang akan menghampakannya. sebab EMAK adalah kehidupan aku. aku masih berada di sini kerana EMAK. kalau bukan sebab emak, entah ape lah jadi kat aku sekarang ni. tak mungkin aku akan sampai ke tahap aku berada sekarang. cuma... kadangkala aku terlalu tertekan dengan keadaan. membuat kan aku mengikut darah muda aku. apa yang pasti aku terpaksa menahan telinga mendengar leterannya lagi sebab esok aku akan pulang ke rumah.

No comments: